ONZE DIENSTEN

Er zijn drie pijlers binnen onze organisatie als het gaat om coachen. 
1. Coaching van individuen of kleine groepen
2. Faciliteren van grotere groepen en bijeenkomsten
3. Procesbegeleiding van groepen professionals.
Voor alle drie de pijlers geldt dat persoonlijke aandacht voorop staat. Dat kan zijn in een 1-op-1 benadering, maar ook -of misschien wel juist- in groepen van tien, dertig, vijftig of honderd personen. 


PERSOONLIJKE COACHING
We willen je graag helpen je droom te verwezenlijken. En om de belemmeringen met je in kaart te brengen zodat je ze opzij kunt zetten. Je droom scherp te krijgen. Maar ook praktische zaken als financiën op orde te krijgen.  

Persoonlijke aandacht die tot uiting komt in een specifieke invulling van de coaching, afgestemd op de persoon en de persoonlijke wensen en doelen. Op basis van wat jou bezighoudt. Iedere droom is specifiek. Iedere persoon is specifiek.

Misschien dat je samen met je partner of een vriend, vriendin, collega of -you name it- je (gezamenlijke) droom wilt ontwikkelen. Dan is het ontzettend leuk en nuttig, om gezamenlijk het coachingstraject te doorlopen. Je krijgt dan niet alleen inzicht in wat jouw weerhoudt om je droom te realiseren, maar ook wat je partner weerhoudt. En kunt elkaar helpen om die belemmeringen te doorbreken.

PROCES
We starten met een intakegesprek. Daarin bespreken we jouw droom en tasten al even kort jouw belemmeringen af. Op basis van dat gesprek kunnen we vaststellen of Project Your Dream voor jou de juiste weg is om je doelen te bereiken*. 

Afhankelijk van je droom en belemmeringen zullen er meerdere gesprekken volgen. Verder geven we je opdrachten die je tussen de gesprekken uitvoert. Die opdrachten geven je inzicht in jouw eigen situatie en belemmeringen en maken je droom scherp en concreet. 

*) Wij werken in een breed netwerk van coaches. Als jij of wij het idee hebben dat een ander coachingstraject voor jou effectiever is, dan kunnen wij je in verbinding brengen met andere coaches.


FACILITEREN VAN GROEPEN

Je wilt de mensen in jouw bedrijf betrekken bij de visievorming voor de komende tien jaar. Of wilt een gezamenlijke ontwikkelopgave formuleren. Misschien voegen twee afdelingen samen, of is er sprake van een fusie en wil je dat de werknemers elkaar beter leren kennen. Zodat ze weten wat ze aan elkaar hebben, elkaar eerder opzoeken en elkaars krachten en kwaliteiten optimaal benutten voor een gezamenlijk optimaal eindresultaat. Of je wilt een mind-set veranderen. De boel eens opschudden. Een momentum creëren, waarvan iedereen achteraf zal zeggen. Toen. Dat moment. Nu drie jaar geleden. Daar, in die bijeenkomst, daar hebben we toen de eerste stap gezet naar verandering. En kijk eens waar we nu staan.

Kortom, je wilt vooruit. Met je team, afdeling, bedrijf. Mensen in beweging zetten. Aan het denken zetten. Veranderen. Maar dan bekruipt je dat gevoel...'Dat zou ik ook wel willen, maar ja ...' 


Persoonlijke aandacht is net zo goed in een groep mensen van tien, twintig, vijftig, honderd personen belangrijk. Wij vinden dat ook -of misschien wel juist- in zo'n grote groep het individu en de persoonlijke aandacht belangrijk is. 

We faciliteren diverse groepen. Dat kunnen afdelingen zijn die een gezamenlijke (ontwikkel)opgave hebben, een beleidsvraagstuk moeten oppakken, een visie vormen of een nieuwe samenwerking of fusie aangaan. 

PROCES
Hoe we daar invulling aan geven? De intake voor een opdracht is van cruciaal belang. Pas als de opgave helder is, kunnen wij een goede bijeenkomst of ander traject ontwerpen. We zullen tijdens -en na- de intake dus vragen blijven stellen. 

----------
Bijvoorbeeld deze vragen... Wat is de opgave? Waarom is juist dit de opgave? Is dit wel de werkelijke opgave? Wat zit er achter? Voelt iedereen die opgave? En heeft iedereen hetzelfde beeld bij de opgave? Of denken we dat iedereen hetzelfde beeld heeft? Denken we dat of hebben we het getoetst? En vult ieder het misschien voor zichzelf -op een andere wijze- in? Kan de opgave ook een andere zijn? Waarom niet?... etcetera.

Dan naar de persoonlijke aandacht. Hoe zit alle betrokkenen in dit vraagstuk / deze opgave? Is dat zo, of is dat eigen invulling? Misschien moeten we in -of voor- de bijeenkomst ruimte bieden aan reflectie door alle deelnemers. Wie zijn er eigenlijk bij de bijeenkomst? Waarom zij? Zou het zinvol kunnen zijn om ook anderen uit te nodigen? Wie dan (daar hebben we vaak zelf ook wel ideeën bij, op basis van wat jij ons vertelt)? ... etcetera.

Wat willen we met de bijeenkomst -of het traject- bereiken? Waarom juist dat? Zijn er nevenzaken die we -nu we toch bezig zijn- kunnen bereiken (wij hebben daar natuurlijk ideeën bij, op basis van wat jij ons vertelt). Zijn er verschillende verwachtingen bij de deelnemers van wat we met de bijeenkomst moet bereiken (bij grote groepen is dat vrijwel altijd het geval)... etcetera.
---------------

PRACHTIGE BIJEENKOMST
Daarna wordt het nog leuker. Dan gaan wij aan de slag om voor jou - ik zeg 'jou' maar bedoel 'jullie' want we doen het niet voor jou alleen, maar voor alle deelnemers - een prachtige bijeenkomst te ontwerpen. 

Natuurlijk ontwerpen we de bijeenkomst zo, dat we aan ons gezamenlijk beoogde doel vormgeven. En als we tijdens de intake hebben geconstateerd dat er geen gezamenlijk gedragen doel is, houden we daar in het programma ontwerp rekening mee. Natuurlijk. Laat dat maar aan ons over, uiteraard in overleg.

Maar er is meer. De bijeenkomst heeft als kenmerk dat hij anders is dan anders. Dus we gaan niet naar die vergaderzaal op kantoor waar jullie altijd zitten. En we gaan ook niet de hele middag met elkaar om tafel zitten, zoals we altijd doen. We gaan zelfs helemaal niet vergaderen volgens een standaard inhoudelijke agenda. Als dat ons dichter bij het gewenste resultaat brengt. En meestal, zo weten we uit ervaring, is dat zo.
----
Is 'anders' een doel op zich? JA dat is het. Waarom? Omdat we op die manier de deelnemers echt vrij krijgen. Echt in beweging krijgen. Om een stap buiten hun normale werkomgeving zetten, zodat zij in staat zijn om van enige afstand naar hun werk en naar de opgave te kijken. Zodat ze in staat zijn om hun gedachten en ideeën op te rekken en zichzelf verbazen over de creativiteit, flexibiliteit, inspiratie en energie. Wat leidt tot een resultaat dat vaak verder reikt dan we vooraf voor mogelijk hadden gesteld en tot doel hadden gesteld. Een waarvan de deelnemers, zouden ze de bijeenkomst als toeschouwer bijwonen, zouden denken... 'dat zou ik ook wel willen... maar ja...'.
----

De bijeenkomst vindt dus plaats op een bijzondere locatie. Een lege fabriekshal. Een loft in Amsterdam op de 8e verdieping met uitzicht over het IJ. In de tent van Willem Ruis. Een bouwput. De werf van een stadsdeel. Waar dan ook. Afgestemd op het doel en de beoogde uitkomst van de bijeenkomst. Immers, de locatie is ondersteunend aan dat doel. Brengt de deelnemers in de juiste stemming en de juiste flow.

Zo ook het programma. Net als we een locatie zoeken die ondersteunend is aan het doel, kiezen we een thema dat ondersteund. Het programma tuigen we op langs dat thema. En wordt interactief. Niet zitten en de hele middag luisteren, maar bewegen. In wisselende groepen werken. Misschien eens een wandeling maken rond de locatie omdat je lopend eerder tot ideeën komt. Gebruik maken van de elementen die in de ruimte aanwezig zijn. Toneel, theater. Misschien ook zingen als dat bijdraagt, alhoewel dat wat buiten mijn eigen comfortzone gaat. Maar zouden we het daarom laten? Nee, laat die facilitator het maar even moeilijk hebben, net zo mooi en prettig ontladend voor alle deelnemers.  

Zie je zo'n andere locatie en een thema georiënteerd programma niet zitten? Geen nood, wij kennen genoeg andere facilitatoren in ons netwerk en brengen je graag met hen in verbinding. Wij zijn dan in ieder geval niet de juiste partij voor jou.


PROCESBEGELEIDING GROEPEN PROFESSIONALS

Je zit met een groep specialisten om tafel en hebt gezamenlijk een goed idee. Inhoudelijk kunnen jullie het allemaal prima uitwerken en de gedachte aan het eindresultaat geeft jullie enorm veel energie. Jullie zien het eindresultaat al bijna voor jullie. 

'Dat zou ik ook wel willen, maar ja ...' bekruipt er een aarzelend gevoel... 
... hoe zorgen we dat anderen onze ideeën / resultaten accepteren?
... hoe krijgen we het resultaat straks geïmplementeerd?
... of moeten we uberhaupt eerst draagvlak krijgen bij beslissers om het plan uit te werken? Hoe krijgen we dat dan weer voor elkaar?

De moed zakt jullie in de schoenen. Bij voorbaat zien jullie al op tegen al de rompslomp die er op je pad komen. 'Laat ons lekker ons ding doen in plaats van al dat gezeur van het management', is de gezamenlijke gedacht. 'Al die tijd die we kwijt zijn om akkoord te krijgen op ons voorstel, of om anderen te betrekken bij de ontwikkelingen, of te overtuigen van wat wij doen...' verzucht iemand . Als deze gedachten naar boven komen, dan vinden wij het leuk worden. Dan zijn wij in ons element. 

PROCESWij ontwerpen graag het proces om draagvlak te creëren bij beslissers, collega's en andere belanghebbenden en om de opgave die voor je ligt op te knippen in behapbare en overzichtelijke stappen. Dat proces begeleiden we vervolgens graag waarbij we het technisch voorzitterschap op ons nemen, overzicht creëren en houden in het krachtenveld van belanghebbenden en daar actief in sturen en bewegen, zodat jullie je aandacht kunnen richten op de inhoud van de zaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten